Monday, July 5, 2010

Kahwin! Tahniah Buat Daud dan Fidaus

Perkahwinan adalah salah sunnah Nabi S.A.W yang tersangat mulia. Ianya banyak kelebihan jika niat kita betul. Saya ingin mengucapkan rasa syukur kepada dua mempelai dari bumi Mansurah Mesir selamat diijab qobulkan kemarin (Us Mohd Daud & Zainab, Firdaus & Fathi Nur) . Semoga menjadi contoh kepada teman-teman lain untuk mengikuti jejak ini. Bagus dan tersangat bagus. Kerana syaitan amat kecewa dengan ikatan yang di bina halal sebegini.

Mereka telah menjaga hubungan, tiada cople ke sana ke mari. Pemulanya baik pengakhiranya pun InsyaAllah terbaik di syurga nanti. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Lelaki jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat. Begitulah peringatan yang sangat jelas untuk kita menjadi seorang yang soleh untuk memiliki isteri soleh sebagai pendamping kita untuk membina taqwa begitu juga perempuan. Pun begitu, para Nabi juga ada diuji dengan isteri yang fahish iaitu jahat. Tidak lain adalah untuk mempertingkatkan keimananya kepada Allah Ta'ala. Insan seperti kita na'uzubillah.

Setelah di bina baitul muslim dengan ikatan yang sah. Maka tanggugjawab pasti bertimbun. Perkahwinan bukanlah melemahkan kita, bahkan menguatkan kita. Isteri dengan tanggungjawabnya dan suami dengan tanggugjawabnya. Bagi suami mestilah bersikap lemah lembut, dan tiadalah sikap lemah lembut pada diri seseorang kecuali akan menambah kemuliaan, dan tidaklah ada sikap lembah-lembut yang hilang dari seseorang kecuali akan menambahkan kehinaan. Gaulilah dengan cara yang terbaik. Tegas dalam perkara yang perlu tegas. Saling melengakapi antara satu sama lain.

Sesungguhnya seorang suami yang berjaya adalah suami yang dapat memiliki hati isterinya pada hari-hari pertama penikahan, dan seorang isteri yang berjaya adalah isteri yang dapat menjadikan suaminya kagum kepadanya dan memperoleh ketulusan cintanya pada hari-hari pertama tersebut. Kemudian dilalui hari-hari seterusnya dengan mawaddah warohmah. Bina rumah tangga yang bahagia dengan mengikuti contoh yang terbaik RasuliLLah s.a.w...Subhanalah...selamat.

Apa pun sekadar ingatan ringkas buat diri dan teman2. InsyaAllah selepas ini kita menanti pula siapa yang akan menyusul...

BarokaLLah...

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP