Tuesday, January 18, 2011

Isu BKKIMM : Kajilah Dari Segenap Aspek



Muqa
ddimah


Firman Allah S.w.t : " Dan apabila datang kepada mereka suatu berita tentang keamanan ataupun ketakutan (baik atau buruk), mereka lalu menyiarkanya. Dan kalau mereka merujuk kepada Rasul dan ulil amri (ketua) di kalangan mereka nescaya hal itu dapat diketahui (diselesaikan) oleh orang-orang yang mampu mengambil keputusan berhubungnya (berita itu dari kalangan mereka". [An-Nisa' :83]

Al-Imam Syeikh Hassan Al-Banna menyebut : " Thiqah terhadap qiadah (kepimpinan), terlalu penting untuk kejayaan dakwah."

Pada awalnya saya memang kurang membaca blog enta As-Asyazuli. Tak perlu saya sebut nama. Tapi, semalam saya diberitahu oleh seorang rakan saya ada ahli DPMM tulis blog dan telah memberi beberapa pandangan terhadap Isu BKAN Melaka setelah berlangsungnya roadshow BKAN Melaka di Mansurah. Tidak mengapa, roadshow sudah pun selesai. Pandangan dan cadangan telah pun sama-sama kita luahkan di majlis tersebut walaupun masanya agak terhad.

Ringkasnya. Saya ingin menjelaskan kembali beberapa pandangan yang telah dijelaskan di blog As-Syazuli yang sedia maklum akan menjadi bacaan umum dan ianya amat merbahaya jika tidak dijawab balik. Apabila saya membaca blog AS-Syazuli ianya agak mirip beberapa blog tanah air di Malaysia umpama "kemucup" yang telah mendedahkan masalah dalaman PAS sendiri.

Isu PAS

"Pada hemat saya, tak kisahlah lepas pernggabungan tersebut nama PAS ditukar jadi UMNO dan lain-lain yang penting dasar, undang-undang tubuh serta pemimpin tertinggi yang dilantik mesti dari kalangan ulama' PAS. "

Jawapan saya berdasarkan sisipan di atas, As-Syazuli mudah betul memberi pandangan "tak kisahlah...". Untuk pengetahuan saudara penubuhan Parti Islam se-Malaysia PAS ini bukanlah satu tempoh yang pendek. Ianya memakan masa yang lama dan banyak pengalaman jatuh bagun.

Jadi, sebagai sebuah oraganisasi Parti sebesar itu pastinya sesuatu perkara yang ingin diputuskan mempunyai perbincangan yang sangat konkrit. Bukan main hentam dan ikut kepala sendiri. Peringkat pimpinan mempunyai pandangan dan selayaknya memutus sesuatu keputusan dan anggota parti mempunyai hak untuk memberi pandangan.

Hasilnya ada keputusan, tidak bersetuju dijadikan kerajaan PERPADUAN atas dasar pengalaman UMNO telah mengkambing hitamkan PAS sebelum ini. Ada pro dan kontra terhadap perbincangan tersebut. Tetapi keputusannya telahpun diputuskan. Selesai. Ijtihad syura lebih diberi keutamaan.

Isu BKKIMM

"Seandainya pegawai menerima cadangan kita IMAM perlu ditubuhkan mengikut undang-undang tubuh serta dasar BKKIMM kenapa kita mati-matian melawan"


Sama juga BKAN Melaka juga merupakan sebuah organisasi sah dan sekian lama beroperasi. Mereka juga telah membincangkan secara lumat perkara ini. Bukan main ANDAI-ANDAI lagi. Segalanya jelas terang lagi bersuluh. Mereka sangat memahaminya.

Saya cadangkan perkara yang masih "syubhah"..baik kita ambil jawapan yang jelas. Pandangan ANDAI-ANDAI ni tak perlu tulis dalam blog. Boleh memeningkan ahli yang pemikirannya atas pagar, lurus bendul dan kurang jelas isu sebenar ( tak datang program roadshow). Ianya tidak kurang hanya menimbulkan keadaan kelam kabut.

Jelas mereka sendiri tidak impikan NAMA. Pengalaman kita boleh ambil isu BKAN selangor BKSAM. Sahabat dari Perubatan sendiri telah menyebutkannya sewaktu program roadshow baru-baru ini. Sejarah penubuhan BAS oleh pegawai Selangor yang diarah khas oleh kerajaan UMNO sebelum ini terbukti telah menimbulkan permasalah yang sangat besar terhadap mahasiswa bukan sahaja dari Selangor sahaja bahkan mahasiswa Malaysia seluruh Mesir.

Janganlah kita menanti sesuatu permasalah itu terkena atas batang hidung kita. Maka ketika itu barulah kita akan memberontok tak tentu hala. Boleh tak seketika kita cuba ambil isu BKAN Melaka dan letak atas batang hidung kita sekejap. Apa akan jadi? Takkanlah nak tunggu terhantuk baru nak tergadah!

Penasihat

"Tak kurang juga ada yang mengunakan fasik, munafik, dan lain-lain. Nasihat daripada saya tak perlulah tuduh orang fasik, munafik dan lain-lain sebab kita tak layak menghukum orang kita pun tak tahu mana tempat kita di akhirat kelak syurga/neraka. Takut kita cakap orang begitu, tapi disisi Allah kita tergolong dalam golongan fasik dan munafiq. - nabi tak ajar cakap macam ini-"


Saya harap As-Syazuli tidaklah mejadi penasihat diruangan blog terbuka di sini. Saya cadangakan As-Syazuli sila berjumpa dan bagi teguran kepada pihak terbabit. Sebab berdasarkan penulisan tersebut boleh membuatkan pembaca salah faham. Sedangkan As-Syazuli boleh terus berhujan pada hari roadshow tersebut. kenapa diam? Jangan jadikan alasan masa terhad untuk kita melemparkan hujah di sini. Moga Allah jauhkan kita dari sifat ujub.

Telitilah dalam menyuarakan pandangan

"Pada hemat saya, seandainya perkara ini boleh diselesaikan secara baik tanpa perlu bertempur dengan mana-mana pihak ianya akan memberikan kebaikan kepada semua pihak. Kalaulah penubuhan IMAM boleh kita sifatkan sebagai satu penjenamaan baru kenapa kita mesti tolak? Seandainya pegawai menerima cadangan kita IMAM perlu ditubuhkan mengikut undang-undang tubuh serta dasar BKKIMM kenapa kita mati-matian melawan. "


Idea ini sememangnya nampak baik. Tetapi As-Syazuli perlu cermat dalam pertimbangan sebelum melontarkan pandangan terutamanya di ruangan terbuka sebegini. Kita nampak seolah-olah cadangan ini membawa kebaikan kepada dua-dua belah pihak. Jika kita membuat pengamatan dari sudut politik sebenarnya salah satu daripada keduanya akan terkorban.

Seperti yang saya katakan sebelum ini. Lihat saja sejarah BKSAM yang terkubur begitu sahaja dek kerana penubuhan BAS yang kononnya punya dasar dan matlamat yang sama. Mereka hanya ingin memperkudakan mahasiswa yang boleh ikut telunjuk mereka untuk meraih pengaruh dan sokongan daripada ahli-ahli yang lain.

Kita sepatutnya mengambil contoh daripada apa yang dipraktikkan oleh Imam Abu Hanifah. Ketika beliau dilantik menjadi qadi beliau menolak jawatan tersebut. Mengapa? sedangkan perlantikan tersebut tidaklah bercanggah dengan syara' dan ia boleh dijadikan platform untuk menyebarkan ilmu dan dakwah.

Namun beliau sebenarnya mempunyai pengamatan yang dalam dan cermat sebelum membuat keputusan. Menurut bacaan politiknya jawatan yang ditawarkan itu hanyalah satu percaturan politik Abu Ja'far Al-Mansur yang mahu mempergunakan pengaruh Imam Abu Hanifah bagi meraih sokongan rakyat. Beliau dilantik hanya untuk diperkudakan. Jadi jika Imam Abu Hanifah menerima jawatan tersebut bermakna beliau telah menjatuhkan kemuliaan institusi Ulama' kerana bersekongkol dengan pemerintah zalim.

Kesimpulan

Jadi..sebagai Mahasiswa yang celik kita sepatutnya tidak mudah ditipu dengan rencana sebegini. Kajilah dari segenap aspek sebelum melontarkan pandangan dan menyetujui sesuatu perkara.

Wallahua'lam.

3 comments:

AbuHumairah January 18, 2011 at 7:22 PM  

Harap2 jelas dah tu... Satu pencerahan untuk semua. :)

- ismisyakila - January 18, 2011 at 8:09 PM  

Assalamualaikum wbt.

Erm...As-Syazuli yang hadir masa roadshow haritu pun rupanya masih tak jelas dengan isu, apatah lagi orang yang tak datang roadshow ye?

Ta'aruf January 19, 2011 at 2:58 AM  

Syukran Ust Kadir sebab sudi mengorbankan ruang dalam blog ini untuk memberi penjelasan dan pemahaman pada yang masih dalam kekeliruan...

Jazakumullahu khairan...

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP