Friday, August 27, 2010

Akhlak Nabi S.A.W.


Penampilan diri dan gaya hidup Nabi S.a.w.

Wajah berseri-seri, gerak langkah berjalan bersungguh-sungguh seakan menuruni tempat tinggi, pandangan lebih banyak menunduk ke bumi daripada meninggi ke langit, lebih suka berjalan di belakang sahabat-sahabatnya mendahului orang lain dalam memberi ucapan salamlebih banyak bersedih dan senyap serta diam, dikurniakan kelebihan percakapan yang sedikit tetapi membawa erti yang pelbagai, menghargai sesuatu nikmat sekalipun sedikit, tidak mudah memarahi sesiapa jua, sentiasa memberi senyuman, dan apabila memberi pilihan antara dua maka akan memilih apa yang lebih mudah daripada kedua-duanya.

Pegangan hidup Nabi S.a.w.

Bersikap merendah diri : sentiasa mendengar pengaduan hamba sehayanya orang yang lemah upaya, janda dan anak yatim. Akan bersalaman dengan sesiapa sahaja yang ditemui dan tidak sesekali melepaskan tangan terlebih dahulu semasa mengakhiri persalaman.

Penyayang : amat menyayangi kanak-kanak, wanita dan orang-orang yang lemah.

Zuhud : menganggap dunia hanyalah seperti tempah persinggahan sementara seorang pengembara bagi melepaskan rehat untuk sebentar cuma.

Adil : tidak membezakan kawan mahupun kaum kerabat dalam mengakkan kebenaran. Semua individu adalah sama dan akan ditanya di hadapan Allah SWT berkenaan amalan masing-masing.

Berani : memimpin bala tentera ketika berperang sehingga kadang-kadang diri menjadi taruhan, tidak pernah kecundang dalam berperangdan pernah tercedera dalam peperangan Uhud.

Pengurusan seharian Nabi S.a.w

Pengurusan peribadi : tidak memberat-beratkan dalam soal berpakaian, tidak memilih dalam urusan makanan, kebiasaaanya hanya tidur di atas tikar, menjaga kebersihan tubuh badan dengan selalu mandi, suka memakai perfume yang wangi hingga dapat dikenal pasti bila melalui sesuatu jalan dan selalu membawa sikat, cermin serta celak di mana sahaja berada.

Pengurusan rumah tangga : biasa bergurau senda bersama isteri, suka minum pada bekas tempat mulut isteri minum, tidak suka menyusahkan isteri dalam perkara yang dapat dilakukan seperti menjahit baju dan selipar, tidak membiasakan keluarga dengan kemewahan yang berlebih-lebihan dan bila tiba waktu solat bersegera menuju masjid.

Pengurusan kemasyarakatan : sentiasa bermesyuarat dalam segenap perkara, tidak menegur secara direct sesiapa yang melakukan kesalahan bahkan menegur secara umum, tidak suka menyusahkan orang lain dalam sesuatu urusan jika mampu melakukanya, dan tidak pernah memarahi pembantu yang berkhidmat.

Aktiviti harian Nabi S.a.w.

Ibadah : selalu bertahajjud hingga seolah-olah kelihatan bengkak pada kaki selalu menitis air mata kerana takutkan Allah S.W.T. hingga kedengaran getaran pada dada sentiasa menyebut nama Allah S.W.T dalam segenap perkara dan hanya bergantung harap pada Allah S.W.T.

Riadah : adakalanya berlumba lari bersama isteri, turut sama menyaksikan permainan Habsyah semasa perayaan mereka dan pernah juga berlawan sendiri bersama seorang jaguh iaitu Rukanah serta memenangi perlawanan tersebut.

Gurau senda : tidak bergurau melainkan apa yang diguraukan adalah perkara yang benar berlaku, pernah menunggangkan Saidina Hassan dan Husin ketika mereka kecil di atas belakang, dan biasa ketawa bilamana melihat ragam seorang sahabat yang lucu iaitu Naa'imah.

Sumbangan amal : banyak membelanjakan harta kepada sesiapa yang memerlukan, memberi apa sahaja seolah-olah tidak risau kepada kefakiran dan tiada apa yang tinggal di sisi sama ada satu dirham mahupun dinar ketika menjelang wafat.

Daripada : Bia'ah solehah PMRAM 2008
Rujukan : " Uzhoomauna fi tarikh- Syeikh Mustafa As-siba'ie
Nurul Yakin "Fi siratil mursalin- Syeikh Muhammad Al-Khadri
Rahiqul Makhtum : " Syeikh Sofiurrahman Al- Mubarakfuri

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP