Friday, July 30, 2010

Masa Untuk Membantu


Perumpamaan bagi orang yang menginfakan hartanya dijalan allah seperti sebutir biji benih yang menumbuhkan tujuh tangkai ,pada setiap tangkai ada seratus biji allah melipatgandakan bagi sesiapa yang dia kehendaki,dan allah maha luas lagi maha mengetahui”( surah al baqarah 261)

Assalamualaikum… saudara saudari ...yang dirahmati oleh Allah SWT. Dengan ini kami ingin memberitahu bahawa pada 16 julai 2010 menjelang subuh lebih kurang jam 5:00 pagi, telah lahir seorang bayi perempuan di Hospital Tibah Tanta Mesir. Bayi yang selamat dilahirkan walau tidak cukup bulan itu (7 bulan), terpaksa ditahan diwad dan dimasukkan dalam inkubator. Pada jam 8.00malam bapa bayi tersebut telah dipanggil oleh pihak hospital dengan Kadar yang segera. Setelah tiba dihospital bapa bayi tersebut diberi penerangan oleh Doktor yang bertugas mengenai keadaan kesihatan bayinya. Antara lain bayi yang baru dilahirkan mengalami beberapa masalah seperti:-

1. Saluran pernafasan dan saluran makan bercantum.
2. Tidak ada Saluran najis

Oleh kerana masalah diatas, bayi tersebut terpaksa menjalani pembedahan dengan segera untuk mengatasi perut kembung akibat tidak ada saluran najis untuk angin keluar. Semasa menerima berita keadaan tersebut, selaku wakil Unit Kebajikan dan Kemanusiaan Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta , saya telah bergegas kehospital tersebut untuk sama-sama memberi sokongan dan bantuan kepada pihak keluarga bayi tersebut.

Antara halangan semasa yang kami hadapi adalah kos pembedahan yang diterangkan oleh pihak hospital dan Doktor di Hospital Swasta Tibah itu. Kami bersependapat untuk sama-sama ke Hospital University Tanta untuk berbincang jika rawatan itu boleh dijalankan di situ. Namun sekali lagi kami bertemu cabaran dimana kami diberitahu oleh pihak Hospital University Tanta bahawa semua alat bantuan pernafasan pembedahan telah digunakan oleh pesakit. Dengan bantuan Dr. Syafiq pelajar perubatan tahun lima Universiti Tanta, beliau telah menelefon Doktor di Hospital Tibah untuk memberitahu keadaan di Hospital University Tanta. Doktor itu kemudian dengan baik hati telah memberi nombor telefon Pakar Bedah kanak-kanak Hospital Universiti Tanta. Alhamdulillah, dengan berkat nya, setelah berbincang dengan Doktor tersebut beliau sanggup merawat bayi tersebut di Hospital Tibah tempat bayi tadi dilahirkan. Dengan selesai nya keadaan ini, kami kembali ke Hospital Tibah untuk berjumpa Doktor Pakar itu. Setelah sampai, Doktor Pakar itu telah menerangkan pada kami bahawa beliau akan memulakan semua pembedahan yang diperlukan untuk menebuk lubang diperut bayi untuk mengeluarkan angin dan membuat saluran najis diperut dengan kadar segera. Dimana, 24 jam kemudian, beliau akan akan merawat saluran pernafasan dan saluran makanan bayi.

Tepat jam 12.15 malam tersebut juga, bayi telah mula menjalani rawatan. Alhamdulillah sejam kemudian bayi tersebut telah selamat menjalani rawatan.
Pada hari kedua; iaitu pada 17 julai 2010 bayi menjalani satu lagi rawatan iaitu mamisahkan saluran makanan dan saluran pernafasannya. Allhamdulillah bayi kini selamat dan stabil. Walaubagaimanpun, bayi tersebut masih dalam penjagaan di Wad Jagaan Rapi di Hospital Tibah.
Kami juga ingin memberitahu bahawa Ibu kepada bayi tersebut stabil dan dibenarkan oleh doktor pulang selepas beberapa jam melahirkan.

Dengan ini kami ingin memberitahu bahawa kos rawatan sehari hampir LE250 dimana jumlah semua kos rawatan dijangka adalah sejumlah LE10 000.
Saya selaku wakil kepada Unit Kebajikan Dan Kemanusiaan, ingin menghulurkan tangan kepada semua memohon agar saudara dan saudari dapat bersama-sama meringankan beban yang ditanggung oleh ibubapa bayi. Semua sumbangan bolehlah dihulurkan melalui akaun tersebut
Pemegang Akaun : Md Amin Zainal Abidin (kad pengenalan 850325-06-5365)
No Akaun : 062025879025
Bank : HSBC
No Tel : +20142252484
emel : maza_blada@yahoo.com.my

Hanya Allah SWT yang dapat membalas segala bentuk bantuan yang di hulurkan oleh semua.
Sekian bagi pihak Unit Kebajikan dan Kemanusiaan Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta Mesir.
Bapa bayi ini Mohd Faizol Bin Endut berasal dari Kuala Terengganu pelajar kuliah usuluddin julusan tafsir tahun empat university Al Azhar cawangan Tanta mesir nombor talifon +20116534573 emel :abangpa_kusza@yahoo.com, dan nama ibu kepada bayi ini Siti Anisah Binti Haji Ahmad pelajar kuliah Bahasa Arab tahun 3 Universiti Al Azhar Cawangan Mansurah Mesir sekira ada apa-apa maklumat boleh terus berhubung dengan ibubapa bayi atau unit kebajikan dan kemanusiaan Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta.

Ya Allah selamatkanlah anak kecil ini...

Sumber : Face Book Amin Tanta

Wednesday, July 28, 2010

Kurniaan Berharga

Firman Allah : Ya Tuhan ku, jadikanlah anakku dan cucuku orang yang tetap melaksanakan solat, ya Tuhan kami perkenankanlah doaku. Ya Tuhan kami, ampunilah aku dan kedua ibu-bapaku dan semua orang yang beriman pada hari diadakan perhitungan (hari qiamat)." (Ibrahim : 40-41)

Menziariahi Sofiyyah anakUs Fadzil yang selamat dilahirkan hari rabu 21 Julai baru-baru ini. Kami baru diberi kesempatan untuk menziarahi walaupun agak keterlewatan. Masih belum berkesempatan menziarahi anak Us Akhi Kamil dan Us Saiful. InsyaAllah berkesempatan kami sampai.

Apa-apa pun ucapan tahniah diucapkan kepada ketiga-tiga pasangan yang dikurniakan cahaya mata yang merupakan amanah yang sangat besar.

Di dalam kutaib ( kitab kecil) Risalatun Li Waladie karangan Al-Hafiz Jamaluddin Al Farj Ibnu Al- Jauzi menyebut saranan yang sangat penting kepada ayah dan ibu adalah mendidik anak-anak dengan ilmu dan amal. Antara lain adalah mendidik anak-anak bertaqwa kepada Allah merupakan pembuka pintu ilmu. Mengenali tentang ilmu agar mereka kenal apa itu Islam dan sentiasa bersedia menyumbang tenaga (amal) untuk Islam.

Sirul ala barokatillah...mabruk! Doakan kami jua yang sedang menanti saat debaran ini.

Friday, July 16, 2010

Esok, PMRAM Sambut Isra' Mi'raj Bersama Tokoh Al Azhar


KAHERAH, 14 Julai - Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) akan mengadakan Muhadharah Ilmiah sempena Isra’ Mi’raj 1431 H bersama Fadhilatus Syeikh Dr. Umar Abdullah Kamil pada 17 Julai 2010 (Sabtu). Majlis tersebut akan berlangsung di Dataran Haiyu ‘Asyir dimulakan dengan solat maghrib dan hajat berjemaah seawal jam 8.00 malam.

Program tersebut adalah berkonsepkan taakhi BKAN Zon A iaitu Terengganu, Perak, dan Perlis yang akan bekerjasama dalam menjayakan majlis pada malam tersebut. Usaha ini diharap mampu mengukuhkan lagi kesatuan ahli PMRAM di bumi Mesir ini.

“Saya berharap agar konsep sebegini (taakhi) akan menjadi batu loncatan kepada program-program lain samada ia anjuran PMRAM atau kerjasama antara taakhi masing-masing dalam bidang thaqafah, tarbiah, dan sebagainya”, ujar Ketua Badan Pengetahuan dan Penyelidikan, Saudara Muhammad Yusuf A Kadir ketika ditemui semalam.

Beliau juga berharap agar majlis ini akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh seluruh mahasiswa/wi di Mesir ke arah memperingati sirah junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.

Tetamu jemputan yang berasal dari Arab Saudi ini pernah memperolehi M.A. dan PhD dalam Jurusan Pengajian Islam di Universiti Karachi, Pakistan selain PhD dalam Jurusan Syariah dan Usul Fiqh di Universiti Al-Azhar.

*Maklumat lanjut tentang Fadhilatus Syeikh Dr. Umar Abdullah Kamil di www.okamel.com

Friday, July 9, 2010

Satu Matlamat Mencari Redho Allah



Hadiah Buat Isteri Di Pagi Jumaat





Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

Lagu : Fahmi (o.p. DeHearty Publishing / s.p. NAR Publishing)
Lirik : Nurul Uyun Abdul Aziz (o.p. DeHearty Publishing / s.p. NAR Publishing)

Wednesday, July 7, 2010

Tips Keluarga Bahagia

1. KETIKA MENCARI CALON

Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ….

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS
Gunakanlah formula 7 K

* Ketaqwaan
* Kasih sayang
* Kesetiaan
* Komunikasi dialogis
* Keterbukaan
* Kejujuran
* Kesabaran

Sumber link

Kenyataan Datuk Syafie Apdal Paling Bengong Abad Ini

PAS menganggap ucapan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang menuduh parti itu sebagai parti ajaran sesat adalah satu kenyataan yang biadab.

"PAS berpandangan bahawa kenyataan biadab ini untuk memburukkan perjuangan PAS di kalangan orang Islam khususnya dan orang bukan Islam yang sudah semakin dekat dengan perjuangan PAS.
"Beliau cuba menakutkan orang ramai supaya jangan sokong PAS ketika Umno mengalami masalah dalaman mereka dan kekurangan minyak pelincir untuk menggerakkan parti mereka, terutama lubuk emas Umno di Selangor dan Pulau Pinang yang kini berada di bawah Pakatan Rakyat," kata ketua penerangan PAS Idris Ahmad dalam satu kenyataan.

Idris mengulas ucapan perasmian Mohd Shafie pada mesyuarat perwakilan Umno bahagian Kulaijaya Sabtu lalu, yang menuduh PAS sebagai parti ajaran sesat kerana memperjuangkan kemenangan kerusi DUN dan Parlimen berbanding kepentingan rakyat. Idris juga mempertikaikan kenyataan naib presiden Umno itu yang didakwanya "emosi dan mentah dalam hal ehwal agama" tetapi sanggup menuduh PAS sebagai sebuah parti ajaran sesat sedangkan mereka selama ini didokong oleh tuan guru dan alim ulama. "Satu ketika dahulu PAS pernah dituduh lebih berbahaya daripada komunis, walaupun dalam sejarah perjuangan PAS tidak ada mereka yang menganut fahman komunis yang memimpin PAS, sebaliknya pemimpin Umno yang ditangkap kerana menjadi ejen komunis dan tahan di bawah ISA," katanya.

Sehubungan itu, beliau mencabar Mohd Shafie yang juga ahli parlimen Semporna untuk membuktikan dakwaan bahawa PAS adalah parti ajaran sesat. "Apakah beliau sudah kehilangan arah dan celaru dalam pemikiran politik sehingga mengeluarkan kenyataan demikian rupa. "Di dalam perlembagaan PAS, Fasal 3 “Dasar Pas ialah Islam”. Fasal 7 (1) (menyebut bahawa) adapun hukum yang tertinggi sekali dalam pegangan PAS ialah Kitabullah dan Sunnah Rasul serta Ijma' Ulamak dan Qias yang terang dan nyata. "Umno pula apa dasarnya dan apa pula rujukannya?," soalnya. Idris juga turut menasihatkan Mohd Shafie supaya melihat dahulu beberapa kenyataan pemimpin Umno yang didakwa menghina hukum Allah dan janggut Nabi Muhammad SAW, sebelum hendak menuduh PAS sebagai parti ajaran sesat. "PAS memberi amaran, sekiranya beliau tidak menarik balik , kita akan mengarahkan supaya laporan polis dibuat di seluruh negara dan bacaan Yasin dan solat Hajat diilakukan oleh satu juta ahli PAS di seluruh negara," katanya.

Komen Saya : Dulu Umno boleh la dok menipu pak cik makcik kampung. Sekarang zaman rakyat Malaysia masing-masing dah berpelajaran dan sentiasa mengikuti perkembangan semasa dengan baik. Masing-masing dapat menilai yang mana betul dan yang mana salah. Umno sebenarnya yang membawa ajaran sekularisma yang tersangat sesat lagi menyesatkan.

Monday, July 5, 2010

Kahwin! Tahniah Buat Daud dan Fidaus

Perkahwinan adalah salah sunnah Nabi S.A.W yang tersangat mulia. Ianya banyak kelebihan jika niat kita betul. Saya ingin mengucapkan rasa syukur kepada dua mempelai dari bumi Mansurah Mesir selamat diijab qobulkan kemarin (Us Mohd Daud & Zainab, Firdaus & Fathi Nur) . Semoga menjadi contoh kepada teman-teman lain untuk mengikuti jejak ini. Bagus dan tersangat bagus. Kerana syaitan amat kecewa dengan ikatan yang di bina halal sebegini.

Mereka telah menjaga hubungan, tiada cople ke sana ke mari. Pemulanya baik pengakhiranya pun InsyaAllah terbaik di syurga nanti. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Lelaki jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat. Begitulah peringatan yang sangat jelas untuk kita menjadi seorang yang soleh untuk memiliki isteri soleh sebagai pendamping kita untuk membina taqwa begitu juga perempuan. Pun begitu, para Nabi juga ada diuji dengan isteri yang fahish iaitu jahat. Tidak lain adalah untuk mempertingkatkan keimananya kepada Allah Ta'ala. Insan seperti kita na'uzubillah.

Setelah di bina baitul muslim dengan ikatan yang sah. Maka tanggugjawab pasti bertimbun. Perkahwinan bukanlah melemahkan kita, bahkan menguatkan kita. Isteri dengan tanggungjawabnya dan suami dengan tanggugjawabnya. Bagi suami mestilah bersikap lemah lembut, dan tiadalah sikap lemah lembut pada diri seseorang kecuali akan menambah kemuliaan, dan tidaklah ada sikap lembah-lembut yang hilang dari seseorang kecuali akan menambahkan kehinaan. Gaulilah dengan cara yang terbaik. Tegas dalam perkara yang perlu tegas. Saling melengakapi antara satu sama lain.

Sesungguhnya seorang suami yang berjaya adalah suami yang dapat memiliki hati isterinya pada hari-hari pertama penikahan, dan seorang isteri yang berjaya adalah isteri yang dapat menjadikan suaminya kagum kepadanya dan memperoleh ketulusan cintanya pada hari-hari pertama tersebut. Kemudian dilalui hari-hari seterusnya dengan mawaddah warohmah. Bina rumah tangga yang bahagia dengan mengikuti contoh yang terbaik RasuliLLah s.a.w...Subhanalah...selamat.

Apa pun sekadar ingatan ringkas buat diri dan teman2. InsyaAllah selepas ini kita menanti pula siapa yang akan menyusul...

BarokaLLah...

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP