Sunday, May 2, 2010

Catatan Terlewat : Suara Wafidin!

Isu kenyataan yang dikeluarkan oleh Rabitah Alamiah berkait dengan Mahasiswa Wafidin akan dipindahkan dan dipusatkan di Kaherah adalah suatu isu yang sangat besar. Isu ini menyebabkan seluruh Mahasiswa memikirkan pelbagai cara untuk menanganinya.

Antara yang terutamanya telahpun dilaksanakan oleh kepimpinan DPMM kita yang tersangat perihatin dalam menangani isu ini. Sepakat bersama bantuan seluruh ahli. Bersungguh-sungguh berusaha melalui perbincangan, baik sesama wafidin seluruh negara dan mahupun bersama pihak Universiti Al-Azhar. Sepakat semuanya membantah dan memohon agar tidak dipindahkan!. Semoga keikhlasan mereka dalam membantu InsyaAllah akan menatijah suatu yang terbaik buat kita semua.

Walapun saya tidak bersempatan menulis apa-apa berkaitan isu ini sebelum ini. Namun, hanya sempat saya membaca puluhan blogger yang telah menyatakan pandangan masing-masing agar pihak terbabit mengetahui permasalahan yang sebenar sekiranya berlakunya perpindahan seluruh Mahasiswa dari Cawangan ke Kaherah. Masing-masing tercari-cari, siapakah mereka yang terbabit dalam isu perpindahan ini? Kehairanan semuanya. Pelik bin ajaib.

Disusuli pula dengan isu kelewatan pengurusan kemasukan Mahasiswa dan Mahasiswi tahun 1 Pengajian Islam takhasus Qiraat hampir saban tahun dan tahun ini adalah tahun yang terlambat! menyebabkan para pelajar tidak dapat memasuki Dewan peperiksaan. Kasihan sungguh! Entah apa perasaan mereka. Entah apa yang difikirkan ayah dan ibu di kampung.

Sehingga sekarang segala saranan tekanan diberi kepada pihak berwajib maka baharulah ianya melaksanakanya. Itupun sudah kelambatan.

Walaubagaimanapun, kita selaku Mahasiswa usah merasa lemah dan putus asa dalam kita menerusi permusafiran menuntut ilmu yang dipenuhi dengan liku-liku ujian ini. Usaha, solat hajat serta doa sentiasa perlu diteruskan agar mematahkan segala rancangan busuk mereka yang tidak bertanggungjawab untuk menyusahkan Mahasiswa dalam menuntut ilmu di pelembahan Nil ini.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP