Friday, November 6, 2009

Ukhuwah FiLLah, Kesatuan dan Keselamatan

Ukhuwah merupakan salah satu tunjang ke arah membina kekuatan Islam dalam menyampaikan dakwah ke seluruh masyarakat.

Lihat sendiri pada raut wajah gembira pada zahir gambar kenangan yang terindah mengeratkan ikatan hati muslim seaqidah. Bersukan bukan sebarang sukan.

Mahasiswa Perubatan dan Pengajian Islam di Mansurah dan lain-lain muhafazah hakikatnya tiada beza. Ukhuwah tetap sama.

Kembali saya berfikir sejenak sejarah awal penubuhan Perubatan Mansoura Chapter. Segalanya dibincangkan secara lumat dan mohon sepakat tuan rumah di Mansurah iaitu Dewan Perwakilan Mahasiswa/Wi Mansurah yang mana telah lama bertapak semenjak tahun 1992 di cawangan Mansurah. Perbicangan amat lumat selumatnya termasuk di bawa ke peringkat Persatuan Pusat masing-masing untuk diwujudkan bagi memudahkan urusan khasnya bagi pelajar Perubatan yang berada di cawangan ini. jadi, penubuhanya sangat SAH!! dan bukan penubuhan haram.

Apabila dinilai, semenjak saya berada di Mansurah ini memang tiada lagi Persatuan lain melainkan Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansura(DPMM) dan juga Perubatan Cawangan Mansurah (PCM). kedua-duanya memainkan peranan masing-masing dengan penuh harmoni. Tapi pelik, ada pula yang gatal-gatal nak tubuhkan Persatuan itu dan ini. Kena ingat di Mansurah sendiri ada prosedurnya, setiap Persatuan mesti berdaftar di bawah Pihak Keselamatan Mesir iaitu AMNUDDAULAH. Bukan senang-senang. Siasatan demi siasatan mesti akan dilakukan jika apa-apa penubuhan akan diwujudkan.

Saya cukup jelas setelah setahun berurusan dan hingga kini amat masak sangat dengan apa yang mereka kehendaki. Bukan tujuan ingin menakut-nakutkan. Tapi amat bahaya sekali, sebagai peringatan!!. Segala penggerakkan anda ada maklumat pada mereka.

Saya bimbangi, kerana teringin sangat menubuhkan Persatuan kerana IKUT-IKUTAN, kerana faktor sebab abang saya dulu memang Persatuan ini. Mak saya kata kena ikut Persatuan ini. Jadi, tolonglah saya ingatkan sekali lagi demi maslahah umum. Berhati-hati. Tumpukan dengan DPMM dan PCM yang sah ini.

Pengerusi DPMM sebagai Mandub yang dilantik khas oleh Jam'iyyah dan mempunyai KAD PENGURUSAN. Segala maklumat keselamatan warga Malaysia yang berada di Mansoura ada pada beliau, Musa'id beliau iaitu Pembantunya yang sah adalah Pengerusi PCM.

Sakali lagi, saya ingatkan jangan sekali-kali kita buat kepala sendiri ketika berada di Negara orang ni..!!

Sekian Wassalam

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP