Sunday, November 15, 2009

Jangan Jadi Pemecah Belah..!!


يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ (٢) ڪَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُونَ (٣) إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِهِۦ صَفًّ۬ا كَأَنَّهُم بُنۡيَـٰنٌ۬ مَّرۡصُوصٌ۬ (٤

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! (2) Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (3) Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. (4) ( Surah As-Saff : 2-4)

Hakikat manusia hari ini suka memperkatakan sesuatu, tetapi apabila kita melihat hasil perbuatanya amat jauh terkebelakang dan suka pula mendabik dada kepada orang lain. Inilah yang dihuraikan di dalam FirmaNya yang menegaskan kebenciaNya terhadap mereka yang suka berkata-kata padahal mereka sebenarnya tidak melakukanya.

Tidak salah jika kiranya kita berpesan-pesan demi mengigatkan diri, dan dalam tujuan menyampikan dakwah tetapi alangkah sedihnya jika sikap sebegini akan menjadi bahana fitnah kepada si pendakwah tersebut dek kerana tidak pula mampu menerima teguran orang lain tatkala tersalah. Oleh kerana itulah, kesediaan kita selaku si penyampai dakwah tersebut di dalam membuat perubahan.

Ya benar, tidak semudah itu, kita akan menerima teguran dari mereka yang mungkin dikira tidak berkelayakan untuk memberi teguran. Namun, itulah yang disebutkan tadi berkaitan dengan kesediaan dan mungkin boleh disebut sebagai sikap berlapang dada. Hasilnya kita akan merasakan suatu perkara yang amat tenang dan sangat murni.

Kita mungkin mampu mentarbiah dan kita juga perlu mampu menerima tabiah. Bercakap tentang tarbiah, tentunya ramai yang berminat untuk menyampaikan tarbiah tetapi belum pasti kita mampu menerima tarbiah. Pokoknya di sini sikap ego dalam diri kita pasti ada. Sebab itu, kita tidak mampu menerima pentarbiahan. Kita lebih gemar sekiranya kita diberi peluang sebagai pentarbiah. Maka mungkin pada waktu itu, kalimah juang dan pengorbanan kita akan laungkan. Namun sesudah selesai menjadi orang atasan atau dalam erti kata lain sebagai penyampai, pentarbiah, Pemimpin maka kesudahanya kita akan meninggalkanya.

Inikah yang dikatakan tarbiah?

Mungkin tidak sama sekali. Kerana pentarbiahan adalah untuk tujuan mendidik kita membuang sikap ego. Kita perlu mampu memimpin dan dipimpin. Itu yang dikatakan sebagai tarbiah. Bukan apabila kita tidak dapat mengejar jawatan untuk disandang, maka kita barangkali akan mengambil langkah menubuhkan kumpulan-kumpulan lain. Tindakan ini akan mencerai beraikan ummat Islam, dan kita akan menjadi lemah atas kerana sikap kesombongan dan ketidak puasan hati tersebut.

وَلَا تَكُونُواْ كَٱلَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَٱخۡتَلَفُواْ مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلۡبَيِّنَـٰتُ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ لَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٌ۬ (١٠٥

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah bercerai-berai dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah) dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar. (Surah Al- Maidah : 105)

Kemudian apabila kita menyebut tentang hidup berjemaah iaitu di dalam satu saff. Tidak dapat tidak pasti kita akan menerima beberapa dugaan dan cabaran tersendiri, berbanding dengan kita hidup sendirian. Walaupun langkah kita melarikan diri untuk tidak hidup secara berjemaah akan sedikit berada di dalam keselesaan. Namun hakikatnya tidak. Bahkah lebih memeningkan sebenarnya.

Sepertimana ditegaskan di dalam hadis Nabi S.A.W : " Barang siapa memisahkan diri maka ia bukan di kalangan kita. Pertolongan Allah bersama jemaah dan sesungguhnya serigala hanya memakan kambing yang menyendiri. Hadis Riwayat At-Tabrani

Tentulah pengharapan kita untuk terus bersatu memperjuangkan Islam adalah suatu perkara yang perlu dipandang serius. Bukan lagi perkara yang boleh dipermainkan mengikut hawa nafsu dan keinginan semata-mata. Hendaklah kita berada di dalam satu saff yang tersusun rapi membina kekuatan dan jati diri.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP