Wednesday, October 7, 2009

Ahlan Wasahlan Ke bumi Anbiya'

1- Salam buat semua dan mohoh maaf buat teman-teman kerana sudah lama tidak mengupdate blog ini. Alasannya sudah tentu ada beberapa perkara yang perlu di aulakan.

2- Kesempatan ini, saya ingin mengucapkan ahlan wasahlan wamarhaban bikum buat semua Mahasiswa yang baru saja tiba di bumi Mesir ini. Kehadiran kalian semua tentunya menyerikan lagi bumi anbiya' ini dengan harapan menggunung tinggi iaitu menuntu ilmu Allah.

3- Mansurah sesi ini telah menerima Mahasiswa baru pengajian Islam dan Perubatan sehingga kini rasanya sudah hampir ratusan pelajar termasuk Perubatan. Suatu perkembangan yang menarik dan membimbangkan. Menarik jika mereka semua sentiasa berakhlak baik. Bimbang jika mereka mengundang masalah.

4- Pun begitu, ini adalah tanggunjawab buat mereka yang memahami Islam dan menyelesaikan amanah bagi membentuk jiwa kepada mengenal apa itu Islam. Jika tidak! jawab dengan Allah swt kenapa aku tidak melaksanakan dakwah. Sedang aku diberi tenaga free. Nyawa free. Segalanya free.

5- Bila menyebut tentang pembetukan jiwa, saya sempat mengikuti beberapa perkembangan yang agak kecoh iaitu isu penculikan dan paksaan siswa dan siswi baru supaya mengikuti pihak-pihak yang mengaku kononnya ingin membawa tarbiah Islam. Namun telah mempamerkan akhlak buruk dan sikap tidak beradab dalam berurusan. Saya Kesal.

6- Ya tentunya akan merasa kesal. Sudahlah tidak relevan diwujudkan. Tidak bincang pula nak wujud. Tiba-tiba main tarik-tarik dalam senyap.

7- Namun saya menyakini bahawa, Mahasiswa yang memahami ilmu agamanya dan takutkan Allah serta benar-benar beriman akan diberi hidayah jalan yang tebaik.

8- Walaubagaimanapun, Kuliah seluruh Universiti di Mesir sudah di buka. Semoga kita dikurniakan istiqomah dan sentiasa gigih dalam menuntut ilmu.

9- Akhirnya, selaku Pengarah USMB '09 saya ingin mengucapkan terima kasih tidak terhingga kepada mereka yang telah banyak membantu Unit Sambutan Mahasiswa/wi Baru Mansurah ( USMB'09) . Secara khusus dan terutamanya buat Urusetia USMB serta AJK perlaksana yang tidak pernah berkata penat dalam melaksanakan tugasan. Semoga Allah membalas jasa kalian berlipat ganda di akhirat kelak.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP