Tuesday, September 8, 2009

Istiqomah berblog..

Kita sedari bahawa percambahan blogger hari ini bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan. Blogger secara khususnya bertujuan menulis, mempromosi dan beberapa perkara lain mengikut mekanisma tersendiri. Ada yang ingin menyampaikan dakwah, ada juga yang mahumenulis hal peribadi, ada menulis isu-isu semasa. Demikian adalah mengikut minat masing -masing, dalam masa yang sama boleh dikatakan keseluruhanya bertujuan menyampaikan dakwah.

Justeru hal ini boleh mengelakkan pengguna Internet daripada membuang masa dengan perkara yang tidak berfaedah. Bahkan mengajak kepada pengguna memikirkan masalah Islam , bangsa dan Negara secara tidak langsung.Tidak kurang menyampaikan idea-idea yang menarik untuk didedahkan kepada kepimpinan negara, negeri serta kawasan masing-masing. Jika tidak kita pasti menanti peluang-peluang lain seperti menyediakan buku-buku atau bentuk bahan cetakan lain untuk menyampaikan dakwah berbentuk penulisan ini. Tapi tidak semua menggagahi untuk pergi ke tahap itu. Berbanding sudah tersedia tapak free untuk ditulis sebegini.

Namun blogger atau pemilik blogger peribadi secara khususnya mesti istiqomah dalam menulis, dalam erti kata tidak berputus asa. Kerana jika kita meletakkan, menulis blog juga adalah sebahagian medan dakwah, serta mendidik kita terjun bersama masyarakat.Sering berlaku apa yang dilihat hari ini penulis blogger terkadang didatangi angin rajin maka boleh dikatakan setiap dimasukkan entry baru. Jika datangnya angin dah malas..haa maka bermulalah "bersawang :kata yang biasa digunakan penulis blog"., malah lebih teruk terus terkubur bungkus dengan menekan butang delete...habis.

Bermakna kita telah beputus asa. saya risau jika terjadi pada diri sebegini. Mudahan dikurniakan nikmat Istiqomah.

Firman Allah Taala:

Ertinya: ”Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir…."(Surah Yusof ‘ Ayat 87)

Tujuan berblog mestilah ikhlas serta bertujuan mencari redhoNya. InsyaAllah pasti akan membuahkan Istiqomah.

Ameen. Nasihat buat diri.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP