Monday, May 26, 2008

Setuju..Perlu dikaji!!



Kaji semula keputusan batal MOU antara IPT tempatan dan universiti Al-Azhar


Ali Bukhari Amir

Mon | May 26, 08 | 5:59:05 pm MYT

KAHERAH, 26 Mei (Hrkh) - Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) memohon agar Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengkaji semula keputusan pembatalan persefahaman (MOU) antara institut pengajian tinggi Malaysia dan Universiti al-Azhar yang berpusat di Kaherah, Mesir.

Presiden PMRAM Khairul Anuar Ramli berkata, pihaknya melihat perjanjian persefahaman tersebut sangat membantu anak-anak Melayu dalam meneruskan pengajian mereka ke tahap yang lebih tinggi dalam pengajian Islam.

"Bidang tersebut tergolong dalam bidang kritikal di mana ia telah melahirkan modal insan yang berkualiti sesuai dengan agenda besar Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi," kata beliau.

Terdahulu, Ahli Parlimen Bachok Nasharudin Mat Isa dalam soalan tambahannya kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Dato' Idris Haron bertanya kenapa MOU antara kerajaan Mesir dan kolej-kolej tempatan yang menghantar pelajar ke tahun tiga mereka ke al-Azhar telah dibatalkan.

Menjawab soalan tersebut, Dato' Idris memberitahu Parlimen bahawa antara sebab keputusan itu dilaksanakan adalah kerana permintaan pasaran ke atas graduan lulusan agama adalah minimum dan hal itu seterusnya mendorong kerajaan menghadkan penghantaran pelajar ke universiti al-Azhar.

Mengulas hal itu, Khairul Anuar berkata, kewujudan cawangan Universiti al-Azhar di Negeri Sembilan misalnya, adalah contoh bahawa kerajaan tidak wajar menyekat peluang graduan-graduan IPT tempatan untuk meneruskan pengajian di kampus induk universiti tertua itu.

"Merujuk dakwaan yang menyatakan perjanjian persefahaman itu tidak menepati pasaran kini, PMRAM melihat ia bukan sebab yang kukuh untuk terus dibatalkan kerjasama itu. Realiti sekarang menunjukkan bahawa pengangguran dalam kalangan graduan di bidang pengajian lain turut berlaku.

"Apakah kerana sekadar faktor kekurangan kehendak pasaran semasa, maka terus sahaja disekat perkembangan ilmu agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Malaysia?" kata beliau.

Tambah beliau, peluang pekerjaan yang selama ini terbuka luas kepada graduan lulusan Universiti Al-Azhar dalam bidang pendidikan sepatutnya lebih diperhebatkan.

J-Qaf, menurut Khairul Anuar, adalah contoh program yang disifatkannya sebagai salah satu langkah penyelesaian untuk mengatasi isu pengangguran di kalangan graduan pengajian Islam itu.

"Oleh itu, kerajaan perlulah meneliti semula betapa peluang tersebut sangat membantu anak-anak Melayu mendalami ilmu Islam secara langsung.

"Implikasi buruk akan berlaku dengan terputusnya generasi penuntut-penuntut Mu'adalah Universiti al-Azhar jika KPT tidak mengkaji baik buruk keputusan yang telah dibuat," katanya. - mns

Wednesday, May 21, 2008

Buat pejuang...


sahabat...

....Berjuang mmg pahit,Kerana Syurga itu Indah,Bukan Sedikit Mahar yg perlu Di bayar,Bukan Sedikit Pedih yang di Tagih,

....Ingatlah,Tiada Permaidani Indah untuk Pejuang Islam..Tiada gelaran dan Anugerah Istimewa untuk Pendakwah Islam,

....Ingatlah! Hanya cabaran dan ujian getir yg diberikan untuk kita,

....Namun,Ikhlaskan Niatmu Wahai Sahabatku,Kerna Nilai Allah taala amat tinggi buat hambanya yang Terkorban demi Agamanya....

bittaufiq wannajah

Monday, May 19, 2008

Baru Imtihan Dunia

Sedang mendengar tazkirah daripada Us Salman Maskuri, mahasiswa MA Al Azhar
( http://akhisalman.blogspot.com)


Kesungguhan warga perantau ilmuan yang berada di Universiti Al-Azhar cawangan al-Mansoura, Mesir, menuntut ilmu sekali lagi dibuktikan baru-baru ini. Kehadiran yang ramai dalam sebuah majlis qiamullail yang diadakan menceritakan segala-galanya. Bagi menghadapi imtihan fasa ke-2 pada kali ini, bukan hanya sekadar hanya menelaah kitab semata-mata... tetapi turut tunduk merendahkan diri lantas merafa'kan pengharapan dan munajat yang tak berbelah bagi kepada Allah. Hal ini kerana sebagai insan kerdil yang memerlukan pertolongan daripada Ilahi, kita semua pastinya mengharapkan moga bukan sekadar mendapat keputusan yang cemerlang dalam imtihan tetapi turut pula diiringi dengan penuh keberkatan.
Gambar sewaktu solat hajat imtihan (Qiamullail) di Dewan PJA, Utubis Jadid, Mansurah, Mesir.

Maka sedar ataupun tidak, kita telahpun sama-sama menempuhi suasana imtihan dunia yang mungkin akan menatijahkan keputusan yang terbaik untuk dibawa pulang ke tanah air kelak. Moga dengan persediaan yang dilakukan ini berterusan hingga bila-bila masa. Bukan hanya sekadar menjadi persediaan di kala menempuh imtihan sahaja. Teruskanlah amalan mulia ini, agar medan imtihan ini menjadi suatu madrasah tarbiah yang terbaik guna melatih tubi kekuatan rohani kita sebelum berdepan dengan imtihan di akhirat kelak. Sekian saja tatapan muhasabah kali ini. Sama-sama doakan moga kejayaan di dunia memberikan natijah terbaik pula hendaknya di akhirat nanti... tentunya buat kita semua, insyaallah, wa amin...!

Salam imtihan buat semua! ('',)

"Tiada Bagiku Tuhan Selain-Mu"

Sama-sama kita menghayati senikata di bawah ini. Ia merupakan nasyid acapela yang dipetik daripada dendangan kumpulan Da'i Nada, sebuah kumpulan nasyid pelajar-pelajar Indonesia yang menuntut di al-Azhar, Mesir. Mudah-mudahan memberikan 'Nur Hidayah' dan menginsafkan jiwa kita yang sering kelalaian.

ما لي رب سواه
أحمد زيدان

ما لي رب سواه غفار يمحو الذنوب

ما لي رب سواه نور يهدي القـلوب

يا الله عبد كثرت ذنوبي

زادت حولي كروبي منك اليك غروبي

يا الله لاتحرمني نعيما

لاتتركني سقيما يا منانا رحيما

يا الله أنت العلي القادرالعظيم

يا الله أنت السميع البصير العليم

ما لي رب سواه رب السماء العطوف

يغفر لمن عصاه وهو الحليم الرؤوف

يا الله رحمن للبرايا

غفار للخطايا ورجائ هو هدايا

يا الله ارحم ضعفي وحالي

فاق الذنب احتمالي فاغفر يا ذا الجلال

يا الله أنت العزيز الغفور الرحيم

يا الله أنت القدوس السلام الكريم


Sunday, May 11, 2008

Alfu Mabruk buat Us Fakrullah & Isteri



Lahirnya seorang serikandi Mujahidah yang akan memperjuangkan agama Allah.Ameenn..| Perhatian! yang berjubah dan berkopiah putih ni bukan ayahnya ye..takut tersalah tanggapan...cuma boleh doa-doakan moga dia juga bakal jadi ayah suatu masa nanti...

Thursday, May 8, 2008

Renungan akhir zaman "Qiamat"


Mungkin zaman sekarang ini sudah mendekati keadaan yang telah digambarkan oleh Rasulullah s.a.w. Masyarakat semakin sudah tidak lagi pedulikan landasan agama,hanya mangikut hawa nafsu dalam mengejar apa yang dicita-citakan.

Sudah berapa banyak tanda-tanda hari kiamat telah pun kita lihat terpampang dihadapan mata kepala kita ,tanpa kita sedari tanda-tanda tersebut akan mangundang kita bertemu Allah s.w.t dalam keadaan yang cukup mengejut.Dan apa yang kita bimbangkan adalah berapa banyakkah amalan yang kita telah lakukan.

sahabatku yang dikasihi,

satu hadis yang ingin saya bawa dan ingin berkongsi dengan sahabat sekalian,untuk kesedaran kita bersama.Diantara pertanda-pertanda yang akan berlaku menunjukkan bahawa akan tibanya hari kiamat pada bila-bila masa.

Hadis ; .

Maksudnya : Daripada ibnu omar r.a berkata : Berhadap Rasul saw kepada kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda ; "Wahai kaum muahjirin,lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya(kalau kamu telah mengerjakanya),maka tiada kebaikan lagi bagi kamu.Dan aku berlindung dengan Allah swt.Semoga kamu tidak menemui masa itu.Perkara -perkara itu ialah:

1) Tiada terzahir (nampak)perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukanya,kecuali mereka akan ditimpa penyakit taun yang cepat merebak di kalangan mereka,dan mereka akan ditimpa penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.

2) Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan ,kecuali mereka akan diabalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.

3) Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali diatahan untuk mereka air hujan dari langit.Jiakalau tiada ada binatang (yang juga hidup diatas permukaan bumi ini)tentunya tidaka akan diberi hujan oleh Allah swt.

4) Dan tiada mereka mangukir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan keatas mereka musuh mereka,maka musuh itu merampas sabahagian daripada apa yanag ada ditangan mereka.

5) Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam Al- Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan,maka (disaat itu)Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri".

Renungan ini adalah untuk dikongsi demi menyedarkan kehidupan kita yang semakin pendek masanya,yang terkadang kita alpa dek terlampau banyaknya kemodenan masa kini.Ayuh ,kita buktikan kita mampu menjadi hamba Allah sanggup menabdikan keranya (Allah) demi mendapat redhonya.Kehidupan kita didunia hanya sementara dan kita akan kekal diakhirat buat selamanya...


  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP